Papier versus online

Wat je moet weten

De Nieuwe Lijn verzorgt print en online magazines voor verschillende klanten. Daarnaast adviseren we klanten die de afweging tussen print en online willen maken. Hierbij wat feiten en cijfers op een rij.

De kracht van papier blijft sterk:

  • Uit Amerikaans onderzoek uit 2017 blijkt dat lezers vaker papieren dan online magazines lezen, meer lezen in een papieren variant en zich vaker abonneren op een papieren magazine.
  • Ook in Nederland wordt langer gelezen in print. De Nederlandse bevolking (13+) leest wekelijks 56 minuten in een papieren magazine en 39 minuten in een online magazine. 
  • Het brein is ontvankelijker voor boodschappen op papier, omdat we van papier langzamer lezen. Je onthoudt de informatie dus beter, blijkt uit het onderzoek What Can Neuroscience Tell Us About Why Print Magazine Advertising Works?
  • Informatie uit een geprint magazine wordt daarnaast ervaren als betrouwbaarder dan informatie in een online magazine blijkt uit het Britse onderzoek Rethink ink.
  • Print maakt bovendien een comeback bij jongeren, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Jongeren tussen 18 en 35 jaar lezen steeds vaker geprinte media naast online media. Vooral diepgaande informatie lezen ze liever in een printversie. 
  • Opvallend is ook dat lezers magazines het liefst thuis lezen

Online heeft andere voordelen:

  • Je kunt meten wat er gelezen wordt en daarop sturen.
  • Je spaart druk- en verzendkosten uit. 
  • De productietijd is korter. 
  • Online magazines zijn makkelijker te verspreiden en breder inzetbaar dan geprinte magazines. Een relatiemagazine kun je zonder extra kosten bijvoorbeeld ook naar een deel van het personeel sturen. 
  • Een online magazine is makkelijk uit te breiden of op te splitsen voor verschillende doelgroepen.
  • Je kunt dynamische content toevoegen, zoals film. 
  • Digitale magazines zijn het startpunt voor meer acties. Je kunt linken naar diepgaandere informatie. 
  • Viraliteit: de informatie is makkelijk deelbaar waardoor je je bereik kunt vergroten. Zeker als je ambassadeurs met veel volgers inzet
  • Een online magazine is interactief: je kunt polls en vragenlijsten toevoegen. Ontvangers lezen vaak ook de oudere edities.

En wat je met je boerenverstand ook kunt beredeneren:

  • Een online magazine lees je één keer (als je het al aanklikt). Een papieren magazine is geduldig en wacht rustig op je bureau of in je tas tot het moment dat jij tijd hebt om het (opnieuw) in te kijken. 
  • Is je doelgroep niet online? Dan lezen deze mensen ook je online magazine niet.