Papier versus online

Wat je moet weten

De Nieuwe Lijn verzorgt print en online magazines voor verschillende klanten. Daarnaast adviseren we klanten die de afweging tussen print en online willen maken. Hierbij wat feiten en cijfers op een rij.

De kracht van papier blijft sterk:

  • Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat lezers vaker papieren dan online magazines lezen.
  • Bovendien lezen ze meer in een papieren variant.
  • Lezers abonneren zich vaker op een papieren magazine.
  • Ook in Nederland wordt langer gelezen in print.  
  • Je onthoudt boodschappen die je van papier leest beter, 
  • Informatie uit een geprint magazine ervaren als betrouwbaarder.
  • Print maakt bovendien een comeback bij jongeren. 
  • Opvallend is ook dat lezers magazines het liefst thuis lezen.

Online heeft andere voordelen:

  • Je kunt meten wat er gelezen wordt en daarop sturen.
  • Je spaart druk- en verzendkosten uit. 
  • De productietijd is korter. 
  • Online magazines zijn makkelijker te verspreiden en breder inzetbaar dan geprinte magazines. 
  • Een online magazine is makkelijk uit te breiden of op te splitsen voor verschillende doelgroepen.
  • Je kunt dynamische content toevoegen, zoals film. 
  • Digitale magazines zijn het startpunt voor meer acties. 
  • Een online magazine is interactief. 

En wat je met je boerenverstand ook kunt beredeneren:

  • Een online magazine lees je één keer (als je het al aanklikt). Een papieren magazine is geduldig en wacht rustig op je bureau of in je tas tot het moment dat jij tijd hebt om het (opnieuw) in te kijken. 
  • Is je doelgroep niet online? Dan lezen deze mensen ook je online magazine niet.