Contentstrategie

Steeds meer organisaties kiezen ervoor om hun online en offline communicatie in te zetten vanuit een contentstrategie. Enerzijds vanuit een behoefte aan meer efficiëntie. Anderzijds om beter te kunnen aansluiten bij wat hun klanten echt interesseert. De Nieuwe Lijn adviseert over een passende contentstrategie en ondersteunt bij de inrichting ervan. We deden dit onlangs onder meer voor TU Delft Alumni Relations (TU Delft for Life) en Shin-Etsu.

Vanuit de content werken betekent dat je alle content die je maakt, bekijkt met in je achterhoofd de sweetspot: de behoeftes van je doelgroepen waaraan jij kan en wil voldoen. Op basis daarvan en je organisatiedoelen, bepaal je de verhalen die je wilt vertellen, hoe je die verpakt, de pijlers waaronder die verhalen vallen en wanneer en via welke middelen je die verhalen gaat verspreiden.

Contentstrategie Shin-Etsu

‘Dankzij de contentstrategie die              De Nieuwe Lijn voor ons ontwikkelde sluiten we met onze communicatie beter aan op de informatiebehoefte van onze doelgroepen’, stelt Kitty Hollestein, senior projectmanager bij Shin-Etsu. Lees verder>>

Om zoveel mogelijk opbrengst te krijgen van je verhalen, adviseren we te werken met losse contentelementen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je rondom een interview in je relatiemagazine ook andere publicatiemomenten kiest, zoals een aankondiging, voorpublicatie, filmpje of foto via social media. Om goed overzicht te houden leg je alle publicatiemomenten rond verhalen vooraf vast in een contentagenda, inclusief de afspraken over wie wat doet.

Crossmediale producties

Nog lang niet iedereen werkt met een contentoverleg om content te plannen. Is de organisatie nog niet zo ver? Dan kom je met een pragmatische aanpak ook een heel eind. Een redactieoverleg voor je personeelsblad of relatiemagazine is dan bijvoorbeeld een goed startpunt om na te denken over crossmediale producties. Een voorbeeld? Tijdens een interview voor het personeelsblad over een nieuw innovatief project worden er niet alleen ook foto’s gemaakt. Het redactieteam laat ook een video maken voor gebruik op de website of via narrowcasting, en een achter-de-schermen-filmpje voor intranet. Ook wordt er tijdens het redactieoverleg content opgehaald voor de nieuwsbrief, de website en social media (belangrijke quotes of input voor een infographic, bijvoorbeeld). 

cover Bilfinger Magazine

Bilfinger

Voor Bilfinger magazine maken we kleine contentproducties rondom interviews met thought leaders van binnen en buiten de Nederlandse en Belgische industrie. Voorafgaand aan publicatie van de papieren versie in Bilfingermagazine publiceren we een preview op LinkedIn en nadat het magazine is verschenen bieden we een deel van de content online aan. Daarvoor maken we teasers op LinkedIn met een verwijzing naar de website van Bilfinger waar het bewuste artikel in zijn geheel als long read te lezen is. 

Dankzij deze contentproducties wordt efficiënt en effectief om gegaan met content en verwerft Bilfinger een extra lezerspubliek en nieuwe abonnees op hun papieren magazine.

ZO-zine

Voor ZO-zine maken we verschillende contentproducties rond interviews. Tijdens een interview maken we bijvoorbeeld direct foto’s en doen we opnames voor filmpjes voor evenementen en sociale media. De tijdens het interview opgedane input gebruiken we om content voor diverse kanalen te maken, zoals het online ZO-zine en de nieuwsbrief Mooi Beroepsonderwijs.